piatok 25. mája 2012

Ach tie raňajky

Skoro na jar ma Evka presvedčila aby som išiel s nimi na detoxikačný predĺžený víkend. Malo to všetko fungovať na surovej strave a na šťavach. Zavolala kamarátku Gabiku, ktorá je vitariánka už taku dlhu dobu, že som neveril aby to niekto dokazal vydržať. Prišla šťupla aktívna elegantná dáma.

Keďže som takýmto aktivitám dosť naklonený, dal som vedieť aj ďaľším aby sa pridali. Sám sa neviem dostatočne prinútiť tak som zbalil "pinkel" obul túlavé topanky a hajde na Zlaté piesky. Tam si ma vyzdvihli a odviezli, hlboko a ďaleko po lesných cestičkách v štiavnických horách na polovnickú chatu. No, keby chcel človek odtial utiecť, fakticky nebolo kam. Ale ta chata.

Privítalo nas kvarteto osadníkov. Dve malé deti sa chvíľu rozkukávali čo za čuda prišli. Ale rýchlo si na nás zvykli. Som typ, ktorý má pomerne pravidelný stravný režim a po raňajkách som bol už hladný. No ale v ruksaku nič, dohoda znela, že si nič nezoberieme, obchod kdesi pánu bohu za chrbtom. Tak sme sa celá banda nahrnuli do kuchyne a čakali čo sa bude diať. A dialo sa. Organizátori vo veľkom čistili mrkvu, cviklu, celer, jablka... až toho bol taky kopec, že som rozmýšľal čo s tým budeme robiť. A začali odšťavovať. Aha a aby som nezabudol mojou úlohou popri chudnutí malo byť aj fotografovanie celej akcie.

Gabika nám pekne, trpezlivo a postupne vysvetlovala počas všetkých dni všetko čo sa tyka vitariánstva a popri tom pracovala na našom každodennom menu. Ale k týmto veciam sa vrátim neskôr v iných článkoch.

Prečo by mali byť ráno raňajky?

Mozog potrebuje obrovský prídel energie. Šťavami mu umožnime získať prírodný jednoduchý cukor, ktorý pre svoju činnosť potrebuje. Je to dobré pre každého, ale hlavne pre tých, ktorí raňajky ignoruju. Jednak nemôžu poniektorý jesť, jednak neni čas na prípravu a potom sa divia, že je slabá výkonnosť. Naučiť sa raňajkovať, znamená vytvoriť si ten správny reflex.

Tak poďme k prvým naším raňajkam.

Ráno po prebudení nás čakalo tri deci vody s vytlačeným citrónom. Priznám sa nikdy som to neskúšal bez cukru a sódabikarbóny. Na lačno, toľko vody? Pravdu povediac ma to vynikajúci povzbudivý účinok. Jednak hneď z rána dostaneme prídel tekutín a tým, že tam je citrón nam prichystá žalúdok na trávenie. Toto som si hneď osvojil a aplikujem denne.
Ako sme postupne chodili do kuchyne, tak sme dostali ranny prídel odšťavenej kombinácie ovocia a zeleniny. Plné tri deci. A k tomu nič! Čakal som že budem hladny a nič. Po šťavách nas vyhnali von cvičiť :) a bola zaujímavá prednáška. Po prednáške desiata ale o tej budeme vravieť inokedy.

Vždy sa robia šťavy čerstvé, nikdy ich neuskladňujeme. Prečo nemôžeme urobenú šťavu odkladať na inú dobu? Surovú šťavu dokáže oraganizmus vstrebať za 15 -20 minút. Teda aj príjem enzýmov je v plnej miere zabezpečený. Šťavy majú byť čerstvo pripravené, pretože najcennejšie zložky, enzýmy, vitamíny sú viazané na étericke oleje, ktoré sa počas skladovania vyparia. Surové šťavy su zásaditotvorné a naša potravinová skladba je veľmi kyselinotvorná. A tento toxický kyselinotvorný odpad treba nejakým spôsobom odstrániť z organizmu. Odstránime surovou stravou ale efektívnejšie pomôžeme organizmu šťavami. Pokiaľ vás to zaujíma najdite si literatúru. Napr. od Dr. N. Walker: Zdraví a salát, Čerstvé zelenové šťavy, Omladněte,... Bližšie si o príčinach chemických zmien povieme pri príprave bylinkových čajov v niektorých ďaľších článkoch.

Základom odšťavenej zeleniny či ovocia je mrkva. Tento základ môžeme konzumovať samostatne alebo postupne pridávame iné suroviny. Mrkvy je okolo 75% a zvyšok ostatné. Denne môžeme obmieňať rôzne druhy. Napríklad, mrkva-zeler, mrkva-cvikla-jablko, mrkva-cvikla, mrkva-jablko, mrkva-zemiak, mrkva-uhorka-cvikla, mrkva-kapusta, citrón-grep-pomaranč.

Je samozrejme, že sa fantázii medze nekladú. Nekombinujme zeleninové šťavy s citrusmi. Ak chceme pridať med, tak si dávajme pozor aby bol kvalitný a nie prevarený. Len si zvyknúť denne vypiť tie dva deci odšťavenej surovej potraviny. Aj ako prevenciu. Možno budete argumentovať, že je to veľká robota a kopec špiny. Musim podotknúť že to tak nie je. Dobrý odšťavovač, ktorý sa ľahko rozobere a len studenou vodou umyje, nezaberie veľa času. Ale po krátkom čase zistíte, že ste aktívnejši, akýsi ľahší a dobre sa cítite.

Aky typ sa hodí na takéto odšťavovanie? Tie ktoré pracujú na princípe hydraulického lisu a dokážu z potraviny vylisovať všetky potrebné enzými. Podstatne je že nedochádza k zahrievaniu šťavy, a všetky enzymi ostanú zachované. Behom 15-20 minút dokáže pripraviť až 2 litre napr. mrkvovej šťavy z 2,5 - 3 kg mrkvy. Ľahko sa obsluhuje a čistí.

Zaujalo vás to? Ak sa bude konať takýto detoxikačný výlet môžete sa pridať. Zaregistrujte sa neutečie vám žiadna zaujímavá informácia.

Follow Me on Pinterest pošli na vybrali.sme.sk

2 komentárov:

  1. vynikajuci článok laco dávam 100 bodov :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, raňajky su vždy problemové. Snáď si to ludia uvedomia :)

      Odstrániť