streda 20. júna 2012

Mak prevencia či fáma

Dlho som čakal na tu chvíľu, kedy pôjdem do Jarnej fotografovať kvitnúci mak. Maková dáma Gabika, ma prostredníctvom FB ubezpečila, že len čo začne kvitnúť tak ma osloví. Jaj ale som bol netrpezlivý. Tento rok bol všeobecne divný aj mak meškal do kvetu.

Ale jedného dňa, no veď to bola pred troma dňami, som našiel oznam, že mak kvitne.

Tak som sa vypravil do Jarnej. Dohodli sme sa, že si ma na stanici vyzdvihne. Prišiel som, čakal som, až p. Gabika dofrčala na služobnom aute. Krásne, červené, obrovské len som sa tak nestíhal diviť. No asi dobre tušíte. Traktorom.
Ale čo sa divíme, je to prirodzené lebo je to pracovný nástroj. Ale priznám sa bolo to milé, veľmi milé.

Ale poďme, k maku ako takému. Našťastie nám mak vylobovali, ako národnú plodinu a tak sa znej môžeme tešiť aj dnes. Mak má neuveriteľní dve dokonalé vlastnosti.

1) zabraňuje stresu
2) pomáha ako prevencia na osteoporózu


Mak má pevné miesto aj vo vitariánskej strave. Počas rozhovorov s p. Gabikou sa všetko točilo okolo maku. Nieje totiž mak ako mak. Ručne zbieraný, praný je mak náročný na ručnú prácu. Ale výsledky jej chuti sú neporovnateľné z priemyselným spracovaním. Ukazovala mi rozdiely v chuti ako aj vône. Je to trošku na dlhšiu debatu.
Čo všetko môžeme robiť s makom okrem štrúdli ktoré recept vám sem dám čo nevidieť?
Cestoviny s makom, müsli - mak - jogurt, pečené koláče s makom, rožteky...

Ale pani Gabika mi dala dva jednoduché super recepty. Pokiaľ ste v permanentnom strese zoberte si za polievkovú lyžicu maku, dajte do pohára a zalejte vodou. Po pol hodine vodu vylejte a môžete mak zjesť. Budete sa diviť ale mak je nabobtnaný, príjemnej nasladlej chuti. Toto je prevencia nielen pred osteoporózou ale aj vynikajúci produkt na ukľudnenie. Vyskúšajte.

Druhý recept, tak na toto som sa rozpamätal až keď mi pripomenula čo som ako malé dieťa jedával.

Makové buchtičky bez pečenia, varenia.

To sa teraz budete diviť. Zoberieme na každú osobu dva rohlíky. Nakrájame na hrubšie kolieska. Dáme na sitko a zalejeme mliekom. Necháme trochu pôsobiť až pečivo nabobtná a vytlačíme prebytočnú tekutinu. Samozrejme, pokiaľ sa doma nenachádza mlieko, môžme použiť vodu. Keď sme to všetko vytlačili z "mierou" pridáme mak a dobre premiešame. Vytvarujeme malé guľky a dáme na tanier.

Pokiaľ chcete voňavý mak máte možnosť si ho vybrať z viacerých farieb: modrý, biely, sivý a hnedý.

Kontakt: Gabriela Čechovičová, makzjarnej@gmail.com, tel: 0905922447

Ako ste si všimli, tak nie vždy dávam miery a váhy. Je vždy na jednotlivcovi aby si dával podľa chuti. Tentokrát urobím aj malú výnimku a dám sem aj fotografie maku z poľa.

Kvitnúci mak



FOTO: © Laco Zachar

0 komentárov:

Zverejnenie komentára